Charles Explorer logo
🇨🇿

Učebnice pod kontrolou. Politické ideje jako východisko obsahového vymezení učebnic

Publikace na Filozofická fakulta |
2021

Abstrakt

V každém "politickém" období československých dějin se usilovalo o kontrolu nad tím, co, jak a pod jakým dohledem se žáci škol budou učit. Jedním z nejlepších nástrojů byla kontrola učebnic, lépe řečeno jejich obsahu.

Tento vzdělávací obsah byl ovlivňován politickými a ideologickými východisky. V článku si klademe otázku, jak se projevovala ideová východiska státní vzdělávací politiky ve vymezení a pojetí učiva v učebnicích schválených v československých dějinách v mezidobí let 1918 a 1960.

Rozbor výchovných dokumentů ukázal, že v předpisech pro obsah a schvalování učebnic je politicko-společenský vliv způsoben (a) ideologickými konflikty, (b) širším sporem o sociální a sociálně-politické směřování společnost (socialismus vs. kapitalismus), (c) kultem osobnosti, (d) významem školského vzdělávání pro jednotlivce i stát a (e) rolí jednotlivce (občana) pro společnost a stát.