Přednáška na konferenci se zaměřuje na aktuální trend zvyšování kvality vzdělávání, který přináší zvýšené nároky na kompetence učitele při zavádění diferencované výuky u žáků 1. stupně základní školy v heterogenně složené třídě, a to od samého počátku školní docházky. Ministerstvo školstv í ve své Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 + zdůrazňuje ve výuce didaktické postupy, které umožní diferencovat výuku dle potřeb žáků.
Mnozí učitelé k tomu nicméně nejsou dostatečně připraveni a relevantní odborné literatury a výzkumných šetření, které by jim v praxi pomohly, je velmi málo. Přednáška shrnuje nejnovější poznatky z této oblasti, analyzuje pojem vnitřní diferenciace, nejen její kognitivní aspekty, ale i sociální dimenze vyučování.
Zdůrazňuje důležitost této problematiky pro zkvalitňování primárního stupně základní školy v soudobých sociálně ekonomických kontextech problematiky rovných vzdělávacích příležitostí ve společnosti. Jako důležitou podmínkou pro realizaci vnitřní diferenciace zdůrazňuje znalost konkrétních žáků a jejich individuálních zvláštností.
Dále rozebírá možnosti diferenciace ve vztahu k obsahu vzdělávání, metodám i organizačním formám vyučování. Přináší výčet pedagogických prostředků, prostřednictvím kterých je diferencovaná a individualizovaná výuka implementována ve vyučovacím procesu.
Zkvalitňovat úroveň základního vzdělávání cestou vnitřní diferenciace vyučováni je dlouhodobý a vzhledem k narůstající heterogenitě početných školních kolektivů nelehký úkol. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zmapovat zavádění diferencované a individualizované výuky u pěti učitelů v pěti základních školách Pardubickém, Středočeském a Královehradeckém kraji se zacílením na hlavní předměty český jazyk a matematiku v 1.-3. třídě základní školy.
V naší přednášce podáváme analýzu výzkumného šetření první etapy výzkumu, v prvních třídách u vybraného vzorku učitelů, kteří ve větší či menší míře používají diferencovanou výuku a uvedené ročníky si povedou po dobu tří let školní docházky. V první etapě výzkumu se zaměříme především na využití pedagogických prostředků diferenciace a individualizace a jejich vliv na výsledky žáků a efektivitu vyučovacího procesu