Charles Explorer logo
🇨🇿

ZKVALITNENI EDUKACNIHO PROCESU ZAVEDENIM INDIVIDUALIZACE A DIFERENCIACE U ZAKU 1. ROCNIKU ZAKLADNI SKOLY

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Článek se zaměřuje na aktuální trend zvyšování kvality vzdělávání, který přináší zvýšené nároky na kompetence učitele při zavádění diferencované výuky u žáků 1. stupně základní školy v heterogenně složené třídě, a to od samého počátku školní docházky. Ministerstvo školství ve své Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 + zdůrazňuje ve výuce didaktické postupy, které umožní diferencovat výuku dle potřeb žáků.

Mnozí učitelé k tomu nicméně nejsou dostatečně připraveni a relevantní odborné literatury a výzkumných šetření, které by jim v praxi pomohly, je velmi málo. Článek shrnuje nejnovější poznatky z této oblasti, analyzuje pojem vnitřní diferenciace, nejen její kognitivní aspekty, ale i sociální dimenze vyučování. Zdůrazňuje důležitost této problematiky pro zkvalitňování primárního stupně základní školy v soudobých sociálně ekonomických kontextech problematiky rovných vzdělávacích příležitostí ve společnosti.

Jako důležitou podmínkou pro realizaci vnitřní diferenciace zdůrazňuje znalost konkrétních žáků a jejich individuálních zvláštností. Dále rozebírá možnosti diferenciace ve vztahu k obsahu vzdělávání, metodám i organizačním formám vyučování.

Přináší výčet pedagogických prostředků, prostřednictvím kterých je diferencovaná a individualizovaná výuka implementována ve vyučovacím procesu. Zkvalitňovat úroveň základního vzdělávání cestou vnitřní diferenciace vyučováni je dlouhodobý a vzhledem k narůstající heterogenitě početných školních kolektivů nelehký úkol.

Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zmapovat zavádění diferencované a individualizované výuky u pěti učitelů v pěti základních školách Pardubickém, Středočeském a Královehradeckém kraji se zacílením na hlavní předměty český jazyk a matematiku v 1.-3. třídě základní školy. V našem článku podáváme analýzu výzkumného šetření první etapy výzkumu, v prvních třídách u vybraného vzorku učitelů, kteří ve větší či menší míře používají diferencovanou výuku a uvedené ročníky si povedou po dobu tří let školní docházky.

V první etapě výzkumu se zaměříme především na využití pedagogických prostředků diferenciace a individualizace a jejich vliv na výsledky žáků a efektivitu vyučovacího procesu Výsledky výzkumu mohou dát rovněž důležitou zprávu školsko-politické sféře a školní inspekci o tom, jak učitelé reálně pracují s individuálními zvláštnostmi žáků při diferencované výuce a poskytnout pedagogům cenné informace a doporučení použitelné při vytváření dlouhodobější vize využívání diferencované a individualizované výuky