Charles Explorer logo
🇨🇿

Absolventi pedagogických studijních programů a oborů. Jaký podíl jich vykonává pedagogická povolání a co to ovlivňuje?

Publikace |
2022

Abstrakt

Základním cílem studie je vypočítat, jaký podíl absolventů učitelských a obecněji pedagogických studijních programů a oborů na vysokých školách v České republice krátce po absolvování vykonává povolání učitele a pedagogického pracovníka obecně. Studie se nezaměřuje jen na podíl absolventů pracujících jako učitelé nebo pedagogičtí pracovníci, ale zabývá se také podílem těch, co pedagogické povolání nevykonávají, jejich nezaměstnaností a mírou ekonomické neaktivity.

Druhým základním cílem je analýza faktorů, které vykonávání nebo nevykonávání pedagogického povolání ovlivňují. K tomu byla využita data z šetření absolventů vysokých škol Absolvent 2018.

Ukázalo se, že jeden rok po ukončení studia pracují absolventi pedagogických oborů v pedagogických povoláních ve 48 % případů. Dalších 40 % pracuje v nepedagogickém povolání, 3 % jsou nezaměstnaní a 9 % je ekonomicky neaktivních.

Existují však velké rozdíly v závislosti na typu studijního programu a oboru a typu instituce. Na jedné straně máme absolventy učitelství na pedagogických fakultách s podílem 73 % pracujících v pedagogických povoláních a na druhé straně pouze 29 % v případě absolventů neučitelských oborů na ostatních fakultách.

Závěrečná regresní analýza ukázala, že existuje řada silných determinantů ovlivňujících, zda absolvent pracuje nebo nepracuje v pedagogických povoláních - konkrétně pohlaví, typ studijního programu a oboru, typ instituce, rok absolvování, mobilita či regionálnost.