Charles Explorer logo
🇨🇿

Sovětské operety jako problematický žánr: nástin hudebních charakteristik a kritické recepce sovětského hudebního divadla v Československu

Publikace na Filozofická fakulta |
2021

Abstrakt

Příspěvek zkoumá sovětský repertoár operetních a muzikálových souborů československých profesionálních divadel mezi lety 1945-1965. Import sovětských operet byl z velké části výsledkem politických tlaků transformované poválečné kultury.

V rámci oficiálních konferencí a diskuzí byl reprodukován diskurz vyzdvihující sovětské operety jako vzory pro novou československou operetní tvorbu. Přístup inscenátorů hraničící s nekritickým obdivem děl Isaaka Dunajevského, Jurije Miljutina a dalších ale neodpovídal stavu diskuze v Sovětském svazu, která zvláště v ovzduší tuhé stalinské politiky po 2. světové válce chovala vůči zábavní tvorbě vykazující znaky západního vlivu značnou obezřetnost.

V příspěvku si kladu za cíl vytvořit hudební a hudebně dramaturgickou charakteristiku nejčastěji uváděných sovětských operet a nastínit, jak mohly určité strukturní a stylové elementy formovat recepci jednotlivých děl i samotného žánru v dobovém tisku.