Virtuální realita se používá při léčbě celé řady psychických zdravotních obtíží. Není však jen dalším technologickým stupněm využívání her v terapeutickém procesu, ale přináší s i řadu nových psychických fenoménů (např. prezenci včetně embodimentu), které proměňují povahu zážitku ze hry.
Na druhou stranu je míra zakoušené prezence závislá na určitém stupni technologické úrovně, jejíž dosavadní vrchol představuje tzv. vysoce imerzivní virtuální realita (fully immersive virtual reality). Jednou z možností, jak virtuální realitu při léčbě psychických obtíží využívat, je pomocí přímých nebo nepřímých terapeutických her.
Existuje již velké množství terapeutických her také v různých stupních virtuální reality směrem k vysoce imerzivní virtuální realitě. Cílem tohoto článku je představit využívání a vytváření terapeutických her ve virtuální realitě a dalš ím cílem je představit model složený ze tří komponent - hráč, hra a terapie - autorů Mader et al. (2012) pro tvorbu terapeutických her ve virtuální realitě na příkladu vývoje aplikace pro snižování procedurální bolesti u pacientů s popáleninami a na příkladu naší vlastní aplikace Cold river.