Charles Explorer logo
🇨🇿

Návrh edukační hry pro dětské pacienty s diabetem

Publikace

Abstrakt

Diabetes mellitus neboli cukrovka je označení pro skupinu onemocnění, která se mohou manifestovat v různém věku. Diabetes mellitus I. typu se nejčastěji projevuje již v raném dětském věku, naproti tomu pro diabetes mellitus II. typu je typický nástup až v pozdějším dospělém věku.

Správná kompenzace diabetu je zásadní pro prevenci případných přidružených komplikací tohoto onemocnění. Mezi tyto komplikace patří například diabetická retinopatie, nefropatie nebo neuropatie.

Zvládnutí všech úkonů, které musí každý diabetik závislý na inzulínové terapii každodenně podstupovat, však není jednoduché, o to víc potom u dětských diabetiků. Pro usnadnění a zafixování nezbytných stereotypů souvisejících s léčbou cukrovky byl proto vytvořen návrh hry pro mobilní zařízení, který má za úkol zábavnou formou naučit mladé diabetiky zvládání základních pravidel vlivu jednotlivých potravin a inzulínu na hladinu cukru v krvi.

Návrh obsahuje detailní popis mobilní aplikace, včetně popisu jednotlivých obrazovek, které se hráči zobrazují. Zásadní součástí je databáze vybraných potravin a jejich glykemického indexu a množství sacharidů na 100 g, případně na 1 kus dané potraviny.

Hra je navržena na principu her typu endless runner, kdy hráč "běžec" během své cesty sbírá jednotlivé potraviny či inzulínové jednotky a dle jejich sacharidové nálože se mu zvyšuje glykémie. Úkolem hráče je udržení glykémie v normálních hodnotách, pro zobrazení glykémie je v horní části obrazovky škála s jezdcem, který ukazuje aktuální hodnotu glykémie. Samozřejmostí bylo také zmapování již existujících her pro diabetiky a navržení takové, která bude v této oblasti unikátní.

Do budoucna je plánovaná implementace dalšího parametru, a to fyzické aktivity, a v neposlední řadě také testování.