Hlavní cíle a metody práce Cílem práce je zjištění, jak vrstevnické učení profi tuje ze sociálních vztahů a jak se vrstevnické skupiny podílejí na zvyšování úrovně vzdělání. Vzhledem k absenci takových studií v českém školství, byly použity dále uvedené zahraniční studie.
Jako výzkumná otázka bylo určeno: "Má sociální začleněn í význam pro vrstevnické učení a jaký?", "Jaké jsou výsledky intervencí do vrstevnického učení?" a "Jak se uvedená problematika řeší v analyzovaných studiích?". V práci je nejprve popsána studie, ve které jsou uvedeny vrstevnické vztahy a krátce charakterizován jejich smysl pro vrstevnické učení a zároveň je zdůrazněn sociální podtext.
Poté jsou analyzovány výsledky studie, která se zabývá sociálním prostředím, které studenti upřednostňují na úkor studijních výsledků, a je vyvozen závěr, že jsou nutné určité intervence. Tyto intervence jsou také popsány a analyzovány.
Dále je analyzována studie, kdy přímo intervenčním způsobem jsou vybráni vedoucí vrstevníků, aby prováděli výuku, a je popsán výsledek. Na závěr jsou pak shrnuty výsledky.
Metodologií práce jsou analýzy 3 různých studií, které mají prokázat nebo vyvrátit, že intervence jsou právě ze sociálního hlediska nezbytné a je použita metoda zakotvené teorie. Tedy analýza studie a ověřování, jakou teorii vytváří a opětovná analýza a ověřování na dalších studiích.
Na závěr jsou provedeny odpovědi na výzkumné otázky a ověření hypotézy. Ve studii 1 od McCabe z MidWestern University v USA (McCabe) byly použity sociální sítě k analýze přátelství 67 studentů, ve studii 2 od Lacey, M. byly probrány laboratorní sebeurčené skupiny vrstevníků a ve třetí studii pak bylo zkoumáno, jak organizace Teaching Internship (Vzájemné učení, dále TI) ovlivňuje vrstevnické učení, které je placené a vrstevníci jsou na něj speciálně školeni a "intervencí" využíváni ve studentských týmech.