Analytická a regulační praxe rozhlasového a televizního vysílání v ČR dosud neměla k dispozici ustálený výklad požadavků objektivity a vyváženosti a nezohledňovala související klíčový požadavek, tedy aby "...zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana... a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě." (§ 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb.). Tento dlouhodobě neřešený stav generoval nejistotu na straně vysílatelů a nespokojenost na straně politických aktérů.
Na straně veřejnosti důvěra v klasická média klesá, přestože jejich význam pro provoz veřejné sféry a racionální (celo)společenské debaty ve věku sociálních sítí stoupá. Předkládaná publikace má ambice tento neuspokojivý řešit - ať již detailním výkladem klíčových teoretických východisek, tak navazující metodikou pro provádění kvantitativní obsahové analýzy (zejm. předvolebního) vysílání, která zohledňuje i dosud opomíjené zákonné a normativní požadavky na toto vysílání kladená.
Publikace je určená zejména klíčovým aktérům české vysílací a regulační praxe - zaměstnancům veřejnoprávních i soukromých vysílatelů, regulačním orgánům a analytickým pracovištím. Své uplatnění najde při profesní přípravě budoucích žurnalistů a mediálních analytiků, stejně jako v debatách veřejnosti a jejích politických zastupitelů.
Publikace vznikla jako klíčový výstup grantového projektu Vyváženost v rozhlasovém a televizním vysílání společného řešitelského týmu Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a společnosti Newton Media.