Skrze literární postavy nahlížejí čtená ři do různých vnitřních světů, díky nimž mohou rozvíjet své sociální dovednosti. Příspěvek se zabývá otázkou, s jakými typy postav se české děti ve škole setkávají a jaké jsou těmto postavám přisuzovány emoce, kognitivní procesy a smyslové prožitky.
Konkrétně jsme se zaměřili na narativní texty v současných čítankách pro třetí ročníky základních škol. Odpověď jsme hledali pomocí dvoufázové analýzy založené na poznatcích tzv. kognitivní literární teorie.
Analýzou celého korpusu textů (N=530) jsme zjistili, že v čítankách jsou výrazně častěji reprezentovány mužské postavy, a to i v textech současných autorek a autorů. Navíc jsou ženským postavám přisuzovány méně komplexní emoce, prožitky i kognitivní procesy.
Během druhé fáze jsme zjištěné výsledky upřesňovali a revidovali pomocí detailní sondy do vybraných textů. Doplnění čtení "zdálky" o perspektivu "zblízka" se ukázalo jako klíčové.