Charles Explorer logo
🇬🇧

Čítanky zdálky i zblízka aneb O kom čtou třeťáci?

Publication at Faculty of Arts |
2022

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Skrze literární postavy nahlížejí čtenáři do různých vnitřních světů, díky nimž mohou rozvíjet své sociální dovednosti. Příspěvek se zabývá otázkou, s jakými typy postav se české děti ve škole setkávají a jaké jsou těmto postavám přisuzovány emoce, kognitivní procesy a smyslové prožitky.

Konkrétně jsme se zaměřili na narativní texty v současných čítankách pro třetí ročníky základních škol. Odpověď jsme hledali pomocí dvoufázové analýzy založené na poznatcích tzv. kognitivní literární teorie.

Analýzou celého korpusu textů (N=530) jsme zjistili, že v čítankách jsou výrazně častěji reprezentovány mužské postavy, a to i v textech současných autorek a autorů. Navíc jsou ženským postavám přisuzovány méně komplexní emoce, prožitky i kognitivní procesy.

Během druhé fáze jsme zjištěné výsledky upřesňovali a revidovali pomocí detailní sondy do vybraných textů. Doplnění čtení "zdálky" o perspektivu "zblízka" se ukázalo jako klíčové.