Řešení problémů jako jedna z dovedností 21. století patří mezi oblasti, ve které, jak ukazuje PISA, čeští žáci nevynikají. Schopnosti řešit problémové úlohy by měly být implementovány přímo učiteli ve třídách.
Aby toto bylo možné, musí být sami učitelé jejich úspěšnými řešiteli. Předkládaný příspěvek se zabývá dovednostmi studentů učitelství chemie řešit problémové úlohy.
Proces řešení byl porovnáván s experty v této oblasti. Budoucí učitelé (n = 3) řešili jednu chemickou a jednu obecně přírodovědnou úlohu.
Jejich výkon byl porovnáván s experty (mající titul Ph.D. nebo studenti doktorského studia) (n = 3). Výsledky z eye-trackingu, retrospektivního think-aloud a rozhovorů úkázaly relativně nízkou schopnost studentů řešit úlohy.
Přestože mezi studenty a experty nebyly velké rozdíly v pozornosti věnované jednotlivým částem úlohy, rozdíly v dosažených výsledcích mezi těmito skupinami se objevily. Think-aloud a rozhovory odhalily, že studenti učitelství považovali chemickou úlohu za obtížnější.
Považovali chemický kontext za něco, co by si měli pamatovat. Na druhou stranu experti považovali za obtížnější obecně přírodovědnou úlohu, a to kvůli tomu, že je třeba větší přehled a je nutné kombinovat znalosti z několika oborů.
Důvodem nízkého úspěchu studentů při řešení bylo často čtení. Výsledky tohoto výzkumu mohou být využity v kurzech při studiu učitelství chemie.