Cílem následujícího textu je kritické zhodnocení monografie Reading Mark's Gos- pel as a Text from Collective Memory2 od německé badatelky Sandry Hübentha-lové. Monografie je autorčiným pokusem vnést do novozákonního bádání nové čtení Markova evangelia, které je v textu uchopeno jako externalizace kolektivní paměti (tzv. memory text).
Autorka nabízí hermeneutický a metodologický aparát, který označuje jako "hermeneutický", přičemž jeho výhodou má být, že představuje korektiv zjednodušujících scénářů, které předpokládají lineární růst textu.3 Důsledkem autorčina pojetí mj. je, že chce opustit výzkum historického Ježíše.4 Kniha obsahuje velké množství zjednodušujících a protichůdných tezí, a především je vystavěna na problematické metodologii. Předkládaný text je rozdělen do dvou částí: ve 2. kapitole čtenáře provázím monografií a ve 3. kapitole se systematicky zaměřuji na její hlavní problémy, které spočívají v 1) navrhované a použité metodě a teorii, 2) absenci historickokritické práce a 3) přístupu k novozákonnímu textu, který je v kontextu zkoumané doby neudržitelný.
Zabývám se tak mj. otázkou, zda lze navrhovanou metodu považovat za užitečný korektiv předchozích přístupů.