Charles Explorer logo
🇨🇿

Paměť, učení a výukové materiály

Publikace

Abstrakt

Názory a pohledy na fungování paměti se vyvíjely a měnily vlivem vývoje v mnoha vědních disciplínách. Výzkumy a bádání v této oblasti zasahovaly do filozofie, psychologie, biologie a také do pedagogiky.

Zjistit, jak paměť funguje, a zajistit, aby si student něco zapamatoval, to je jedna z klíčových otázek mimo jiné i pro učitele. Výuka jazyků má svoje specifikum v tom, že od studentů očekáváme téměř okamžitou aktivní práci s nabytými znalostmi, schopnost využívat je kreativně, bezprostředně a znalost také neustále rozšiřovat, budovat a obohacovat.

Ve výuce figuruje několik klíčových proměnných, především však lektor (jeho osobnost, přístup, vzdělání, metody apod.), student (u něhož kromě vlastností zmíněných u lektora hraje důležitou roli motivace a také jeho mateřský jazyk) a výukový materiál. Pokud hledáme výukový materiál, který pomáhá eliminovat negativní interference způsobené blízkostí dvou jazyků a zároveň není na žádný první/mateřský jazyk studentů přímo fixován, může jím být ozvučená animovaná prezentace kombinující obrázek - zvuk -písmo, a to bez zprostředkujícího jazyka.