Charles Explorer logo
🇨🇿

Zkušenosti rodičů žáků prvních tříd v ČR při výuce čtení a psaní během pandemice COVID-19

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Příspěvek je věnován průběhu výuky čtení a psaní v prvních ročnících základních škol během distanční výuky v době uzavření škol ve školním roce 2020/2021 z pohledu rodičů žáků. Cílem šetření bylo popsat zkušenosti a názory rodičů vztahující se k výuce počátečního čtení a psaní.

V rámci šetření byly vedeny rozhovory s matkami šesti žáků prvních ročníků základních škol. Výsledky ukázaly, že z pohledu rodičů distanční vzdělávání neovlivnilo kvalitu osvojování techniky čtení a psaní, pouze ji zpomalilo.

Došlo však k poklesu zájmu žáků o čtení a k narušení jejich vztahu ke vzdělávání. Pro rodiče bylo obtížné motivovat děti k učení, pomáhat jim v případě potíží s technikou čtení a psaní a hodnotit jejich výsledky učení.

Distanční vzdělávání podle názoru rodičů naopak umožnilo individualizaci s ohledem na potřeby dětí a prohloubilo spolupráci školy a rodiny. Kladlo zvýšené nároky zejména na matky, které se musely intenzivně zapojit do vyučovacího procesu.

V závěru příspěvek přináší obecná doporučení využitelná pro distanční i prezenční výuku čtení a psaní.