Charles Explorer logo
🇬🇧

The ability of lower-secondary school students to formulate a research question and a conclusion in science inquiry: a pilot study

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Vědecká gramotnost se nesestává pouze ze znalostí, ale i z procesních vědeckých dovedností. Ty není množné rozvíjet metodami výuky, ve kterých je žák pouhým pasivním příjemcem předkládaného učiva.

Pozornost se proto upírá k aktivní výuce žáků. Provedená pilotní studie se zaměřovala na zjištění, jaké jsou vědecké dovednosti žáků základní školy při řešení badatelsky orientovaných úloh.

U vzorku 58 žáků v 7. ročníku základní školy byla prostřednictvím čtyř badatelsky orientovaných úloh zaměřených na biologická témata zkoumána jejich dovednost formulovat výzkumnou otázku a následně na ni na základě provedeného bádání odpovědět. Více než polovina žáků nedokázala formulovat relevantní výzkumnou otázku.

Významný podíl žáků při řešení všech úloh pouze komplikovaně formulovat i odpovídající odpověď na výzkumnou otázku. Ve formulacích odpovědi na výzkumnou otázku byl ovšem zjištěn statisticky významný rozdíl v závislosti na povaze zadané úlohy.

Pilotní studií byl ověřen postup konstrukce úloh pro zkoumání vybraných vědeckých dovedností. Dílčí zjištění zároveň ukazují na řadu aspektů, které mohou ve vědeckých dovednostech a jejich rozvoji sehrávat významnou roli.