Učebnice plní ve vzdělávání řadu funkcí. Díky výběru prezentovaného vzdělávacího obsahu získávají i roli potenciálně realizovaného kurikula.
Je proto podstatné, aby vzdělávací obsah v učebnicích korespondoval jak s cíli vzdělávání, tak i současnými odbornými poznatky. S ohledem na otevřený trh s učebnicemi v České republice je k dispozici větší množství učebnic pro výuku přírodopisu na základních školách.
Skrze rozdíly mezi jednotlivými učebnicemi jsou pak žákům učebnicemi zprostředkovávány odlišné učební příležitosti. Pro porozumění podobě vzdělávání je proto potřebné se zabývat i komparací jednotlivých učebnic.
Cílem provedeného výzkumu byla obsahová analýza učebnic přírodopisu pro základní školy se zaměřením na téma prokaryotických organismů. Analyzovány byly všechny učebnice disponující v současné době schvalovací doložkou MŠMT.
V tematicky odpovídajících kapitolách byly identifikovány odborné pojmy, které byly dále klasifikovány. Bylo zjištěno, že v učebnicích jsou v tématu prokaryota významné rozdíly v počtech zastoupených pojmů.
Největší pozornost prokaryotickým organismům je věnována v učebnicích nakladatelství Prodos a Taktik. Pouze v těchto učebnicích je také zohledněna doména Archea.
Nejméně pojmů vztahujících se k analyzovanému tématu bylo zjištěno v obou řadách nakladatelství Fortuna. Pojmy zařazené v učebnicích se vztahují zejména k morfologii, výskytu, významu, patogenitě a využití prokaryotických organismů.