Mediální výchova je vysoce aktuální téma současné doby, jež má přesah do všech vzdělávacích oblastí, včetně oblasti přírodovědné. Reflexe vědecké práce v souvislosti s kritickým zacházením s informacemi je základním předpokladem přírodovědné gramotnosti.
Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskusních komentářů na vyjádření názorů čtenářů a na charakter jejich následných reakcí v diskusi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskusními příspěvky rozdílných typů.
Výchozí text se zabývá trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yelowstonského národního parku. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání.
Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskusi rozdílným způsobem. Pozitivní pochvalné komentáře konstatující myšlenky textu vedou žáky k obdobnému způsobu vyjadřování. Žáci, kteří se zapojovali do diskuse ke komentářům zahrnující určité zpochybnění textu, mnohem častěji projevovali kritické myšlení a vybízeli k němu čtenáře.
U komentářů apelujících na strach z vlků se kritické hodnocení textu objevovalo nejméně a výrazně častěji zde byly zahrnuty obavy z vlků. V diskusích, kde se objevovaly tzv. hejty, mělo výrazně více žáků sklony vyjadřovat pochybnost a nejistotu ohledně textu a zdroje.
Odhalení vlivů diskusních komentářů umožňuje vhodně reagovat a přispět k rozvoji mediální gramotnosti i gramotnosti přírodovědné.