Charles Explorer logo
🇬🇧

Přírodovědný text aneb internetové diskuzní komentáře a jejich vliv na vyjádření názorů žáků

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Mediální výchova je vysoce aktuální téma současné doby, jež má přesah do všech vzdělávacích oblastí, včetně oblasti přírodovědné. Reflexe vědecké práce v souvislosti s kritickým zacházením s informacemi je základním předpokladem přírodovědné gramotnosti.

Tématem realizovaného výzkumu je vliv diskusních komentářů na vyjádření názorů čtenářů a na charakter jejich následných reakcí v diskusi při čtení předloženého přírodovědného textu. Použitým nástrojem realizovaného výzkumu je formulář s výchozím textem mediálního sdělení a několika následnými diskusními příspěvky rozdílných typů.

Výchozí text se zabývá trofickou kaskádou, která je objasněna na příkladu návratu vlků do Yelowstonského národního parku. Výzkumu se účastnilo 309 žáků nižšího i vyššího sekundárního stupně vzdělávání.

Výsledky naznačují, že v důsledku výskytu určitých typů komentářů žáci reagují v diskusi rozdílným způsobem. Pozitivní pochvalné komentáře konstatující myšlenky textu vedou žáky k obdobnému způsobu vyjadřování. Žáci, kteří se zapojovali do diskuse ke komentářům zahrnující určité zpochybnění textu, mnohem častěji projevovali kritické myšlení a vybízeli k němu čtenáře.

U komentářů apelujících na strach z vlků se kritické hodnocení textu objevovalo nejméně a výrazně častěji zde byly zahrnuty obavy z vlků. V diskusích, kde se objevovaly tzv. hejty, mělo výrazně více žáků sklony vyjadřovat pochybnost a nejistotu ohledně textu a zdroje.

Odhalení vlivů diskusních komentářů umožňuje vhodně reagovat a přispět k rozvoji mediální gramotnosti i gramotnosti přírodovědné.