Pandemie ovlivnila životy náš všech, obzvlášť dramaticky ale dopadla na vysokoškolské studenty. Nejen z našich šetření na jaře 2020 a 2021 vyplývá (FSV a FF UK ve spolupráci se SOÚ AV ČR, v.v.i.), že se zhoršila jejich finanční situace a negativně zapůsobily i ztížené podmínky studia a vynucená izolace. Došlo k významnému nárůstu depresivních symptomů a úzkostí. Uzávěry škol a ekonomické restrikce mohly vést ke ztrátě motivace ke studiu, online a asynchronní výuka vyhovovala jen některým studentům.
V našem příspěvku se budeme věnovat vlivu práce a studia na duševní zdraví českých vysokoškolských studentů optikou dvou teorií: "role overload", kdy dlouhé pracovní hodiny přetěžují studenty spolu se zvýšenou školní zátěží a ve zvlášť stresové pandemické situaci mají negativní efekt na jejich duševní zdraví, a "role enrichment", kdy placená práce naopak kladně přispívá k strukturovanému dennímu režimu, poskytuje možnosti sociální interakce a kladně ovlivňuje jejich duševní pohodu.