"Sport je zkrátka všude a my jsme v něm." Tato slova jsou leitmotivem knihy Jiř ího Černého Fotbal je hra. Pokus o fenomenologii fotbalu. Černý v něm poukazuje na signifikanci sportu a sportovních her v moderní kultuře.
V současné době jsme svědky stále sílícího zájmu o sport z pohledu nejrůznější vědeckých disciplín. Tento příspěvek se věnuje fenoménu mega-eventů, rozsáhlých (nejen) sportovních událostí, které mají široké, celospolečenské dopady, a to ze sociologické perspektivy.
V českém kontextu jde primárně o sportovní soutěže sice menšího rozsahu, než jakými jsou například olympijské hry, avšak které přesto mohou mít hluboké společenské dopady. Takovými sportovními svátky, které se konaly v Česku, potažmo Československu, se bezpochyby stala hokejová mistrovství světa.
Příspěvek navazuje na vlastní, rozpracovanou disertační práci, která popisuje mistrovství světa v ledním hokeji, netypicky, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s organizátory mistrovství z let 2004 a 2015. Tato studie se primárně věnuje osobním motivacím, emocionálním vazbám a osobní interpretace podílu na organizaci hokejového šampionátu.
Tento kvalitativní přístup přináší velmi specifickou organizátorskou perspektivu ke studiu mega-eventů. V příspěvku se tedy zmíníme o diskusi týkající se sportovních mega-eventů z pohledu sociologie a zejména nastíníme několik předběžných závěrů z výzkumu.