Úspěšné vzdělávací systémy si uvědomují, že ředitel je pro kvalitu vzdělávání klíčovým aktérem v dobách klidu, natož v časech krize, jakými jsou například nedávná pandemie či ruská válečná agrese na Ukrajině, která se skrze uprchlíky, dezinformační kampaň a nápor na psychiku dětí propisuje i do situace v českých školách. Zároveň si uvědomují, že ředitel potřebuje podporu, oporu, ale i vedení, aby mohl svou roli vykonávat s maximálním úspěchem.
Za účelem vedení, ale i poskytování opory a podpory v minulosti vznikly v dnes úspěšných vzdělávacích systémech instituce, které zajišťují tyto aktivity vůči ředitelům systémovým standardizovaným způsobem a se zohledněním místního kontextu (např. skrze superintendanty). U nás se těmto institucím nejvíce blíží obce, které tak teoreticky mohou efektivně a systémově tyto aktivity poskytovat.
Nikoli ale bez zkapacitnění a odborného posílení.