Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání : transparentní proces tvorby metodiky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Didaktické zásady jsou obecná doporučení týkající se procesu výuky, zahrnující požadavky na organizaci, průběh a efektivitu vzdělávání, volbu didaktických prostředků a nástrojů interpretace a prezentace učiva žákům. Jejich znalost a respektování patří k základním profesním dovednostem dobrého pedagoga napříč všemi stupni vzdělávacího systému.

Může být významnou oporou při plánování, přípravě, realizaci i zpětném hodnocení vzdělávacích aktivit. Přírodovědné vzdělávání má jistá specifika, která se pochopitelně promítají i do uvažování o tom, jak učit správně přírodovědná témata a také do uvažování o didaktických zásadách v přírodovědném vzdělávání.

Jaká jsou specifika didaktických zásad přírodovědného vzdělávání? Tuto otázku si položil široký autorský kolektiv (16 didaktiků 7 oborů). Ten, na základě transparentní mezioborové diskuse a důkladné literární rešerše vytyčil 20 didaktických zásad, které je třeba v přírodovědném vzdělávání uplatňovat.

V prezentovaném příspěvku je popsán systematický proces tvorby metodiky a její evaluace. Příspěvek má cíl sloužit jako vzor podobné akademické práce.