V poster sekci na 5. ročníku konference Trendy v didaktice biologie byla představena nedávno vydaná publikace Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy (Jančaříková a kol., 2022). Didaktické zásady jsou obecná doporučení týkající se procesu výuky, zahrnující požadavky na organizaci, průběh a efektivitu vzdělávání, volbu didaktických prostředků a nástrojů interpretace a prezentace učiva žákům.
Jejich znalost a respektování patří k základním profesním dovednostem dobrého pedagoga napříč všemi stupni vzdělávacího systému. Může být významnou oporou při plánování, přípravě, realizaci i zpětném hodnocení vzdělávacích aktivit.
Přírodovědné vzdělávání má jistá specifika, která se pochopitelně promítají i do uvažování o tom, jak učit správně přírodovědná témata a také do uvažování o didaktických zásadách v přírodovědném vzdělávání. Jaká jsou specifika didaktických zásad přírodovědného vzdělávání? Tuto otázku si položil široký autorský kolektiv (16 didaktiků 7 oborů).
Ten, na základě transparentní mezioborové diskuse a důkladné literární rešerše vytyčil 20 didaktických zásad, které je třeba v přírodovědném vzdělávání uplatňovat. V knize jsou vysvětleny a ilustrovány příklady z praxe.
Hlavní snahou autorského kolektivu je poskytnout komplexní pohled na didaktické zásady v novém kontextu současného přírodovědného vzdělávání a srozumitelně je představit čtenářům - pedagogickým pracovníkům, oborovým didaktikům nebo studentům pedagogických oborů. Studenti učitelských oborů prezenčního i kombinovaného studia jejich seznam pozitivně hodnotí.