V posledních dvou dekádách významně narůstá počet asistentů pedagoga a zvyšuje se i počet výzkumných prací věnujících se asistentské profesi; dosud málo sledovaným tématem je ale uplatnění asistentů pedagoga u žáků se sociálním znevýhodněním, kteří představují početně velmi významnou žákovskou skupinu. Prezentovaná studie byla proto zaměřena na (1) četnost využití a (2) hodnocení důležitosti dílčích oblastí práce asistenta pedagoga při podpoře vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Výzkum byl realizován prost řednictvím online dotazníků, zapojeno bylo 115 respondentů z řad pedagogických pracovníků škol s nadprůměrným zastoupením sociálně znevýhodněných žáků. Jako velmi důležité a často využívané se v praxi asistentů ukázaly zejména: (a) podpora žáků při osvojování sociálních kompetencí a adaptaci na školní prostředí, (b) podpora žáků při přípravě na výuku, (c) intervence v oblasti chování žáků a (d) podpora žáků při doučování.
Respondenti ze škol, ve kterých žáci se sociálním znevýhodněním tvoří většinu žákovské populace, pak dále zdůrazňovali zapojení asistentů do organizace volnočasových aktivit pro žáky a do komunikace s rodiči žáků v mimoškolním prostředí. V celkovém hodnocení jsou dílčí role asistentů pedagoga prokazatelně vnímány jako velmi důležitá součást komplexní vzdělávací podpory žáků se sociálním znevýhodněním.