Hlavním cílem práce je zaměření na dispoziční, osobnostní a sociokulturní aspekty u žáků málotřídních škol ve vztahu k výuce plavání. Výzkumné šetření sleduje tyto zvolené aspekty a zjišťuje jejich vliv na vzdělání i výuku v oblasti plavecké gramotnosti plaveckých dovedností.
V rámci osobnostních charakteristik byli žáci rozděleni dle temperamentu a na základě metody dotazníku bylo zjišťováno jejich sociokulturní zázemí. Výzkum byl orientován na děti mladšího školního v ěku v málotřídních školách, které se účastnily povinné plavecké výuky, a to jak v Čechách, tak i na Moravě.
Na základě zjištěných dat byla stanovena východiska vzhledem k vhodnosti k věku, kdy má povinná plavecká výuka podle RVP ZV probíhat. Na základě výsledků hodnocení základních plaveckých dovedností je možné říci, že vhodný věk pro zahájení povinné plavecké výuky je v rozmezí mezi 6. - 8. rokem, nejpozději 9. rok věku dítěte, což odpovídá 1., 2., nejpozději 3. třídě základní školy, protože nejlepší výsledky ve zlepšení základních plaveckých dovedností dosáhly právě tyto ročníky, resp. žáci 1. tříd.
Při vzájemném porovnání vlivu temperamentu a sociokulturního znevýhodnění na zlepšení základních plaveckých dovedností se jeví vliv sociokulturního znevýhodnění jako významnější. Při srovnání charakterových typů dosáhli největšího zlepšení základních plaveckých dovedností žáci charakterového typu introvert.