Cílem studie je popsat výukovou lekci zaměřenou na tvořivý přístup k narativu (realizovanou se studenty Učitelství 1. stupně) a na základě obsahové analýzy výsledných produktů a sebereflexe studentů poukázat na didaktický potenciál tvořivého přístupu didaktické narativní transformace. V první části formulujeme teoretická východiska v oblasti didaktiky literatury, naratologické kategorie vypravěče a narativní transformace.
V druhé části popisujeme výukovou lekci zaměřenou na transformaci vypravěče s využitím tvořivého psaní a obsahovou analýzu produktů transformovaných textů. Z výsledků studentsk ých odpovědí je patrné, že si původně naratologickou kategorii vypravěče neuvědomovali.
Analýza studentských produktů poukázala na fakt, že studenti jsou schopni při narativní transformaci uplatnit vypravěčské perspektivy ve více rovinách, ale je potřeba pracovat s podrobnou reflexí a tzv. peer response, která jim pomáhá vylepšit původní zpracování. Úspěšnosti prvních verzí studentských narativních transformací by pomohla formulace kritérií, která by vycházela z tabulky 1. Zároveň se ukázalo, že pro studenty je poměrně složité využít při narativní transformaci tvořivý přístup a imaginaci.