Charles Explorer logo
🇨🇿

Nabídková funkce ve vysokoškolském vzděláváníi

Publikace

Abstrakt

Nabídková funkce na trhu vysokoškolského vzdělávání, tedy závislost nabídky školy (počtu studijních míst) na "ceně", tj. na příjmu univerzity (ať už ze školného nebo z dotace) na jednoho studenta. Vycházíme z optimalizačního modelu.

Předpokládáme, že každá škola v každé etapě maximalizuje pravděpodobnost svého přežití, které je ohroženo jednak nedostatečnými příjmy a jednak odchodem učitelů a ztrátou akreditace. Řídícími proměnnými jsou výše školného a výše mzdy učitelů. V simulačních experimentech zkoumáme dopad tří alternativ financování: jen školným, kombinací školného a příspěvku od státu a jen z příspěvku od státu.

Překvapivě platí ceteris paribus (včetně shodných příjmů): alternativa "jen školné" vykazuje ze všech tří variant nejnižší plat učitelů, v alternativě "jen školné" zaměstnávají univerzity výrazně méně učitelů než v obou dalších variantách, v alternativě "jen příspěvek od státu" nabízejí univerzity výrazně více studijních míst než v obou dalších variantách. Pro každý z uvedených způsobů financování odvozujeme nabídkovou funkci ve vzdělávacím sektoru.