Charles Explorer logo
🇨🇿

Vzdělávací obsah přírodopisu: analýza tématu prokaryota v učebnicích pro základní školy

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Učebnice slouží jako materiální didaktické pomůcky, které reprezentují obsah vzdělávání konkrétního předmětu. Jsou využívány jak přímo ve výuce, tak učiteli pro jejich vlastní přípravu.

Učebnice prezentují výběr vědeckých poznatků a jejich transformaci, aby byly co nejvíce přístupné žákům. Z těchto důvodů učebnice sehrávají významnou roli jako potencionálně realizované kurikulum.

Cílem výzkumu bylo provést obsahovou analýzu vybraných kapitol českých učebnic pro základní školy pojednávajících o problematice prokaryotických organismů. Analyzováno bylo celkem devět učebnic přírodopisu disponujících v současné době platnou schvalovací doložkou Ministerstva školství.

Předmětem analýzy byly odborné pojmy jakožto strukturní elementy obsahu a jejich následná klasifikace. Mezi jednotlivými učebnicemi byly zjištěny značné rozdíly.

Nejvyšší pozornost problematice daného tématu byla věnována v učebnicích nakladatelství Prodos a Taktik. Pouze v těchto dvou učebnicích je zařazen výkladový text zaměřený na doménu Archea.

Téma prokaryotických organismů je prezentováno především z pohledu jejich patogenity, morfologie a výskytu. Pozornost je tak upřena především k deskriptivní terminologii a negativnímu pohledu na prokaryota.

To může zásadním způsobem ovlivňovat postoje žáků k tématu i vědě jako takové.