Reálná věda staví na procesu postupného objevování nových poznatků, které jsou uváděny do kontextu p ředchozího poznání i vyvolávají nové otázky. Pro zohlednění reálné povahy vědy je tak podstatné ve výuce klást důraz nejen na faktické a konceptuální znalosti, ale i na procesní složku spojenou se specifickými vědeckými dovednostmi. Odpovědí na tyto potřeby je využívání badatelsky orientovaného učení.
Pro jeho efektivní realizaci jsou nezbytné dostatečně rozvinuté vědecké dovednosti učitelů. Cílem výzkumu proto bylo zjistit, jak budoucí učitelé biologie řeší badatelsky orientované úlohy a jaký vliv na jejich řešení má typ výzkumného problému zahrnutý v řešené úloze.
Výzkum byl proveden na výzkumném vzorku studentů učitelství biologie na začátku navazujícího magisterského studia (ISCED 7) z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v akademickém roce 2021/2022. Studenti prakticky řešili dvě úlohy s deskriptivním typem výzkumného problému a dvě úlohy s kauzálním typem výzkumného problému.
Pro analýzu jejich řešení bylo využito uzavřené kódování a následně byla provedena analýza hlavních komponent. V řešení úloh byl zjištěn významný rozdíl v závislosti na typu výzkumného problému.
Podstatné rozdíly se projevily v zaznamenávání exaktních dat a v rámci formulace odpovědi na výzkumnou otázku v zahrnutí proměnných, vycházení z provedeného empirického bádání, zohledňování daného typu výzkumného problému a uvádění exaktních výsledků.