Charles Explorer logo
🇨🇿

Styly učení u žáků s SPU na druhém stupni základní školy

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Tématem výzkumné studie jsou styly učení u žáků se specifi ckými poruchami učení na druhém stupni základní školy. Cílem práce je identifi kovat odlišnosti ve stylech učení žáků s SPU a žáků intaktních.

Jde o kvantitativní výzkumnou studii. Výzkumný soubor tvoří žáci druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia.

Kontrolní skupina se skládá z jedinců intaktních a experimentální skupinu tvoří jedinci, kterým bylo SPU již předem diagnostikováno. Výzkumný vzorek tvoří 315 žáků (27 SPU, 288 intaktní) druhého stupně či víceletého gymnázia s průměrným věkem 13,57 let.

Ke sběru dat byl využit standardizovaný dotazník LSI, jehož autory jsou R. Dunnová, K.

Dunn a G. E.

Price. Tento dotazník vychází z modelu stylů učení, za jehož vytvořením stáli zmínění autoři dotazníku.

Na základě analýzy dat byly zjištěny statisticky významné rozdíly v několika proměnných: vytrvalost, odpovědnost, autorita dospělých, taktilní učení a změna místa při učení. Z výzkumných dat vyplývá, že žáci s SPU se vnímají jako méně vytrvalí a odpovědní než žáci intaktní.

Dále také častěji preferují přítomnost autority (rodič, učitel...) při učení a více jim vyhovuje měnit místo při učení. Žáci s SPU preferují taktilní učení častěji než žáci intaktní.