Charles Explorer logo
🇨🇿

Sexuální orientace a genderová identita ve školách

Publikace na Pedagogická fakulta |
2023

Abstrakt

Článek představuje hlavní výsledky výzkumu OUT, který zjišťoval postoje a zkušenosti týkající se LGBT+ studujících a témat. Výzkum ukázal, že většina vyučujících má snahu být svým studujícím oporou a rozvíjet jejich potenciál. Téma se ukázalo vysoce relevantní, protože pouze 5 % zúčastněných vyučujících uvedlo, že na jejich škole nestudují žádní LGBT+ žáci a žákyně. Podle 80 % zúčastněných vyučujících se jejich kolegové a kolegyně vyhýbají všemu, co souvisí s LGBT+ tématikou. Důvodem může být i to, že vnímají nedostatek podpory od vedení - až 75 % vyučujících uvedlo, že vedení školy nepodporuje či přímo neumožňuje se LGBT+ tématům věnovat. Silným zdrojem učitelských pochybností je nedůvěra v to, proč se studující hlásí k menšinové genderové identitě a sexuální orientaci. Až 80 % vyučujících se domnívá, že patřit k LGBT+ komunitě je mezi studenty a studentkami jejich školy populární a že jde o módu.

Realitou škol je, že třídy jsou velmi rozmanité a zahrnují celé spektrum postojů, od identifikace s LGBT+ přes blízké osoby takto identifikovaných studujících po ty, co téma nezajímá, nebo je dokonce vnímají negativně, ať už z politických či náboženských důvodů. Aby škola fungovala, nejde o to dát prostor jedné skupině studujících, ale podpořit bezpečí a vzájemnost ve vnitřně rozmanité třídě a pracovat na tom, aby rozdíly byly obohacující a ne zraňující.