Charles Explorer logo
🇨🇿

Hodnotové vzdělávání Cyril Mooney jako zdroj inspirace pro vysokoškolskou přípravu učitelů

Publikace na Filozofická fakulta |
2022

Abstrakt

Metoda hodnotového vzdělávání Cyril Mooney (inspirovaná dlouholetou zkušeností řádové sestry Cyril Mooney s inkluzivní výchovou v indické Kalkatě) nabízí možnost reflexe stávajících hodnot každého učitele a diskuzi nad obecnými cíli vzdělávání, přináší ale také konkrétní metodické nástroje práce s jednotlivými aktéry procesu učení, tj. žáky, učiteli, třídou, učitelskými sbory nebo rodiči. Tyto nástroje jsou uplatňovány již 40 let po celém světě. V České republice je metoda implementovaná v posledních 5 letech na základních, středních, vysokých školách a dalších institucích pracujících s dětmi a mládeží (např. nízkoprahová zařízení, zájmové organizace), a to v několika oblastech. Zabývá se celkovou vizí a koncepcí školy, hodnotami jako vzdělávacím obsahem, osobnostním rozvojem učitelů, komunikací (včetně hodnocení) a prorůstáním hodnot do jednotlivých předmětů. V neposlední řadě poukazuje na zásadní důležitost skupinové práce a její reflexe v procesu učení a klade otázku samotného smyslu vědění.

Příspěvek si vedle vymezení problému hodnot ve vzdělávání klade za cíl nabídnout pedagogickou inspiraci formou konkrétních příkladů z praxe, kde si již hodnotové vzdělávání uplatňuje, a následně nastínit možnosti jejího využití v rámci vysokoškolské přípravy učitelů napříč obory.