Příspěvek se věnuje problematice nevhodného užívání technologií dětmi, možnostmi krátkého screeningu a edukování rodičů malých pacientů (i jich samotných) v ordinaci. Technologie radikálním způsobem změnily to, jak děti od nejútlejšího věku tráví volný čas.
V rozvinutém světě stále větší množství dětí využívá nejnovější technologie na denní bázi a většina z nich má zkušenost se samostatným používáním obrazovek (nejčastěji televize, tabletu či chytrého telefonu) již před dosažením prvního roku života. Mozek dětí a dospívajících se nachází v období tzv. kritického vývoje, který mohou technologie zásadním způsobem ovlivňovat.
V příspěvku jsou představeny výsledky mého aktuálního výzkumu, který studoval typ a frekvenci aktivit na sociálních sítích s ohledem na způsoby vnímání vlastního těla a rizikové chování naznačující poruchy příjmu potravy. Práce odhalila některé praktiky, které jsou s nezdravým vnímáním vlastního těla v souvislosti, např. že používání sociálních sítí osobami, které jejich obsah pokládají za reálný, může vést k nezdravému vztahu k vlastnímu tělu a potažmo k rizikům poruch příjmu potravy.
Z těchto a dalších světových dat lze vycházet v prevenci a screeningu mladistvých, přičemž formulujeme i konkrétní scénář screeningového rozhovoru a doporučení. Výsledky vychází z diplomové práce "Projevy teorie objektivizace na sociálních sítích u žen trpících poruchami příjmu potravy".
Tento výstup vznikl v rámci zastřešujícího projektu Specifického vysokoškolského výzkumu "Adaptace aktérů a institucí na vývoj současné společnosti" (SVV-ADAKIN) 2020 - 2022 (260556) řešeného na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.