Tato přehledná studie shrnuje historii České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) od roku 1992 do roku 2022. Je úvodní kapitolou vědecké monografie k třicátému výročí vzniku Asociace.
Sestává z pěti částí. První část kapitoly popisuje vznik ČAPV, její počáteční aktivity a kontext, v němž nová Asociace vznikala.
Jejím posláním bylo a je zkvalitňování vzdělávacího procesu prostřednictvím pedagogického výzkumu, vzájemná výměna informaci mezi pracovníky pedagogického výzkumu, šířeni výsledků pedagogického výzkumu a jejich praktická aplikace. Druhá část kapitoly představuje mladším členům významné vnější změny, které ovlivnily fungování ČAPV a pedagogického výzkumu.
Mezi ně patřilo zrušení Pedagogického ústavu J.A. Komenského Československé akademie věd, jediného pracoviště základního výzkumu v České republice.
Následovalo zrušení čtyř rezortních výzkumných ústavů ministrem školství J. Dobešem a zřízení jediného společného rezortního ústavu Národního ústavu pro vzděláváni.
Pedagogický výzkum v ČR těmito reorganizačními kroky ztratil svou institucionální základnu a jeho personální základna byla citelně oslabena. Třetí část kapitoly prezentuje užitečné vnitřní aktivity ČAPV: vydávání Bulletinu ČAPV, vytvoření etického kodexu ČAPV a jeho zavedení do praxe, setkávání zástupců pěti hlavních českých pedagogických časopisů, udělování cen ČAPV za publikace vynikající kvality. Čtvrtá část kapitoly představuje hlavní programové cíle CAPV a shrnuje problémy, které provázely jejich implementování od vzniku Asociace až do současnosti. Šlo o tyto cíle: vytvořit informační banku o českém vzdělávacím výzkumu, zřídit informační síť pro koordinaci českého pedagogického výzkumu, hodnotit kvalitu českého pedagogického výzkumu, ovlivňovat českou vzdělávací politiku, výchovu mladých vědeckých pracovníků a odborně reagovat na zkreslování školní reality v domácích médiích.
Pátá část popisuje a komentuje změny v systému hodnocení těch publikačních výstupů, které jsou výsledkem základního a aplikovaného výzkumu. Změna metody hodnocení publikací byla totiž provázena i změnou způsobu financování výzkumných institucí.
Souhrnně lze říci, že ČAPV prošla hledáním své vlastní identity, obdobím nestability i obdobím orientace na nové podmínky související se změnou právních předpisů v oblasti výzkumu a vzdělávání. V současné době vstupuje do období, kdy si je vědoma svých možností a odpovědnosti za budoucí vývoj českého pedagogického výzkumu.