Studie pojednává o žánru nové nonfikce pro děti a mládež, který je v současnosti čtenářům dostupnější než kdy dříve, ale jeho odborné teoretické zakotvení v našem prostředí zatím schází. Poukazuje na celkovou proměnu žánru, který byl původně cílen na zkušené čtenáře za účelem vzdělávání a získávání nových poznatků.
Dnes tento žánr svůj původní záměr dalece přesahuje: 1) někdy totiž bývá obtížné přesně určit jeho hranici, protože se mísí s ostatními žánry, 2) bývá také nositelem estetického potenciálu a 3) vede čtenáře k další práci s informačním obsahem, místo aby ho jen předával. Na základě analýzy knihy Čapek & Čapek (2018) autorek Karin Vrátné Militké a Moniky Švec Sybolové poté studie poukazuje na obecné charakteristické rysy nonfikce (rysy vizu ální, jazykové a literární), zamýšlí se také nad místem nonfikce pro děti a mládež v domácím i školním prostředí.
Součástí je také přehledová tabulka s oceněnými nonfikčními tituly pro děti školního věku, která může posloužit jako inspirace pro odborníky, pedagogy i rodiče.