Americký filozof Virgil C. Aldrich (1903-1998) vypracoval v sérii studií a jedné monografii (Filozofie umění, 1963) publikovaných mezi čtyřicátými a osmdesátými lety dvacátého století teorii estetického prožitku a jazyka umělecké kritiky, která vycházela především z inspirace Wittgensteinovými poznámkami o aspektovém vidění, vidění-jako (tvořícími jedenáctý oddíl jeho Filozofických zkoumání, 1953).
Ve svém příspěvku bych chtěl představit vývoj Aldrichových úvah o estetické zkušenosti a soustředit se zejména na jeho interpretaci Wittgensteinových poznámek. Pokusím se ukázat, že původní Aldrichův přístup, totiž snaha chápat tzv. vyvstání aspektu (das Aufleuchten eines Aspekts), kterému Wittgenstein v ěnoval značnou pozornost, přímo jako jakousi protoestetickou zkušenost, je neudržitelný a že sám Aldrich došel ve svých pozdějších textech k revizi tohoto pojetí.
Zároveň budu tvrdit, že ani Wittgensteinovy poznámky k fenoménu aspektového vidění (či vnímání obecně) neposkytují oporu tomuto chápání estetické zkušenosti.