Diferenciace umožňuje žáky rozřadit do vzdělávací dráhy, která může ovlivnit jejich budoucí vzdělávání. Český vzdělávací systém je dlouhodobě kritizován pro svou brzkou diferenciaci žáků ať již na víceletá gymnázia či v rámci základních škol do výběrových a běžných tříd. Princip přidělování žáků do výběrových tříd může být velmi komplikovaný a záleži na principu kritérií, dle jak ých jsou žáci do těchto tříd přidělováni a zda mohou své zařazení také změnit.
Kvalita učitele je samozřejmě nedílnou složkou vzdělávací sféry a o to více je podstatné, kteří učitelé jsou dle jakých kritérií přiděleni k určitému typu žáků dle jejich rozdělení do běžných a výběrových tříd. Jak tedy jednotlivé složky učitele ovlivňují jeho charakteristiku kvality z pozice rozhodování ředitele a vedení školy při jeho přidělování do určitých typl tříd?