Charles Explorer logo
🇬🇧

Kvalita učitele v kontextu diferencovaného školského systému

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Český vzdělávací systém umožňuje žákům dle jejich schopností selekci v rámci heterogenních skupin (vnitřní diferenciace) a homogenních skupin (vnější diferenciace). K tomuto jevu vyvstává otázka, dle jakých kritérií jsou učitelé vedením přidělování do výběrových a nevýběrových tříd, čím je tento výběr podmíněn a jak je charakterizována kvalita učitele pro různé typy tříd a škol. Cílem studie je zjistit kritérium kvality učitele s ohledem na zvýhodnění a znevýhodnění žáků v určitých typech tříd. Kvalita učitele je klíčová pro model současné školy a zároveň je důležitým nástrojem vzdělávacích reforem. K otázce kvality učitele se váže rozřazování žáků do jednotlivých typů škol a tříd s čímž úzce souvisí přiřazování učitelů k nim. Dle výzkumů dochází při diferenciaci k nevyváženému rozložení učitelů mezi tyto skupiny žáků. Zkušenější učitelé jsou často přidělováni do výběrových

škol či tříd, na což se váže tempo vyučování a náročnost dosaženého kurikula.