Charles Explorer logo
🇨🇿

Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3. - 9. ročník základních škol. 1. díl

Publikace na Filozofická fakulta |
2022

Abstrakt

Tato práce a diagnostický nástroj ke zjištění jazykové úrovně žáků-cizinců (dva z výstupů níže zmíněného evropského projektu) jsou výjimečným autorským počinem, který je výsledkem pětiletého projektu "Společné vzdělávání a podpora škol krok za krokem. Implementace Akčního plánu inkluzivního vzdělávání - metodická podpora" (APIV A) realizovaném v Národním pedagogickém institutu České republiky (NPI ČR), registrační číslo projektu: CZ.02.3.61/0.0/0.0/16_020/0004410. Hlavním přínosem publikace je poskytnutí praktického i teoretického zázemí pedagogickým pracovníkům, kteří se v české ZŠ starají o cizince a usilují o co nejrychlejší integraci do školního prostředí. První i druhý díl monografie přispívají zvyšování efektivity vzdělání žáků-cizinců a pozvolnému budování jejich žákovské způsobilosti.

První díl metodických a výukových materiálů je zacílen na budování teoretické báze začínajících učitelů a pedagogických pracovníků, kteří svou odbornou činností nezastupitelně pomáhají ve výuce češtiny jako druhého jazyka u žáků-cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Materiál je volně ke stažení, je vytvořen jako příručka s cílem podpořit vzdělávání žáků-cizinců / s OMJ na jazykové úrovni A1–B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, dále SERRJ (ve výuce žáků ve věkové kategorii 3.-5. ročníku jsou materiály zaměřovány na rozvíjení schopností a dovedností do jazykové úrovně B1, ve vyšších ročnících do úrovně B2). První díl obsahuje teoretickou bázi pro výuku češtiny jako druhého jazyka, doporučení pro práci s cizinci, odkazy na další odbornou literaturu, učebnicové materiály a jiné zdroje užitečné pro začínající pedagogy v tomto oboru.

Dále obsahuje popis jednotlivých jazykových úrovní v řečových dovednostech čtení, psaní, poslech a mluvení, který je rozlišený pro dvě věkové kategorie 1. –5. ročník a 6. –9. ročník ZŠ. Novinkou této příručky je, že nevychází ze „Společného evropského referenčního rámce pro jazyky“ určeného dospělým mluvčím, nýbrž z „CEFR Companion Volume with New Descriptors for young learners“, pro věkové kategorie 7–10 let a 11–15 let odpovídajících 1. a 2. stupni základního vzdělávání v ČR. Tento zdrojový dokument není v době vzniku publikace přeložen do českého jazyka. To znamená, že „Podporujeme osvojování češtiny u dětí a žáků cizinců. Metodické a výukové materiály pro 3.–9. ročník základních škol“ je první příručkou v oboru češtiny jako druhého jazyka, která je zaměřena na popis jazykových úrovní v ovládání češtiny pro mládež (zohledňují se jejich věková specifika související s kognitivním vývojem a poznáváním světa a zároveň i cílový jazyk čeština). Materiál rovněž obsahuje metodická doporučení pro rozvoj komunikačních dovedností žáků v češtině (v dovednostech čtení, psaní, poslech a mluvení) a odkazy na profesionální praktickou aplikaci teorie (odkazy jsou vzhledem k cílové skupině tvořeny jako konkrétní příklady s podrobnými metodickými komentáři a doporučeními). Odkazy jsou funkčním propojením s 2. dílem.