Charles Explorer logo
🇨🇿

Placené doučování matematiky očima žáků 2. stupně základní školy

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Obliba doučování je v posledních letech vysoká, v České republice však doučování zatím nemá výraznou teoretickou oporu. Provedli jsme proto kvantitativní studii, které se zúčastnilo 318 žáků 2. stupně základních škol v Praze, s cílem zjistit, jak žáci doučování vnímají.

Zjistili jsme mj., že 86 % dotazovaných má osobní zkušenost s doučováním a zhruba třetina se někdy účastnila placeného doučování matematiky. Účast žáků na doučování vedla podle většiny k pozitivním změnám, jako jsou lepší známky a lepší porozumění látce. Některé situace by žáci v ideálním doučování vídali rádi častěji, než je tomu v jejich výuce ve škole, především probírání úloh v různých souvislostech a poučení se z vlastních chyb.

Vyvozujeme závěr, že zájem o doučování matematiky mezi žáky roste (nejen díky pozitivním názorům žáků na doučování), což ovlivňuje i školní výuku, a že žáci mají při doučování matematiky zájem o větší individualizaci vzdělávání a prohloubení vlastních poznatků v matematice.