Tato kapitola prezentuje čtyři výzkumy, jejichž strategickým cílem je přispět ke zkoumání kvality výuky a prohloubit tak zejména porozumění kontextu kvality výuky. Jedná se konkrétně o: (i) výzkum kvality výuky začínajících učitelů fyziky, (ii) longitudinální výzkum kvality výuky fyziky (po osmi letech), (iii) výzkum výuky vedené učiteli fyziky, jejichž studenti pokračují ve studiu na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy, (iv) porovnání autoevaluace výuky vybraných učitelů fyziky a hodnocení zacvičeným nezávislým pozorovatelem. Z metodologického hlediska byl k řešení výzkumných problémů použit smíšený přístup. Základním výzkumným plánem byla případová studie. V kvantitativní části výzkumů bylo jako metoda sběru dat využito pozorování výuky, v kvalitativní části pak polostrukturované rozhovory s učiteli. K pozorování byl využit výzkumný nástroj ZAKVAF, který umožňuje zejména předem strukturovanou reflexi výuky fyziky.
V této kapitole jsou kromě metodologie a výsledků provedených výzkumů uvedeny také implikace pro metodologii obdobných pedagogických výzkumů a další implikace. Realizované výzkumy sice spadají do oblasti didaktiky fyziky, nicméně nástroj a metodologie provedených výzkumů mohou být inspirací pro další oborové didaktiky a další pedagogické obory.