Charles Explorer logo
🇨🇿

Talentovaní žáci ve výtvarné výchově

Publikace na Pedagogická fakulta |
2022

Abstrakt

Příspěvek se zabývá problematikou nadání v kontextu školní výtvarné výchovy. Otevírá téma, které nebylo v České republice doposud systematicky zpracováno. Vychází z empirické studie vzniklé v rámci diplomové práce. Autorka se v ní tázala výtvarných pedagogů, jak rozpoznávají a charakterizují talentované žáky a jak s nimi ve výtvarné výchově pracují.

Dále se ptala, jaké výtvarné aktivity považují za vhodné pro jejich rozvoj.

Studenti byli dotazováni na totéž a také na svůj vztah k předmětu výtvarná výchova. Výzkumná data byla interpretována v kontextu relevantních kurikulárních dokumentů, jejichž stručný přehled text též přináší.

Výsledky ukazují, že oslovení učitelé výtvarné výchovy označují jako talentované žáky s rozvinutou kreativitou, bohatou fantazií, nacházející originální způsoby řešení, kteří ovládají výtvarné techniky a projevují zvýšený zájem o výtvarnou činnost. Učitelé i studenti se v charakteristice výtvarného talentu shodují. Za talent rozvíjející jsou považovány otevřené transformativní aktivity s dostatečným prostorem pro osobitou výpověď a kreativitu. Příspěvek představuje ukázku tvůrčí aktivity včetně vizuálních realizací. Na základě provedené analýzy formuluje doporučení pro vzdělávání talentovaných žáků ve výtvarné výchově.