Charles Explorer logo
🇨🇿

Výuka digitálních humanitních věd na českých veřejných vysokých školách podle latentní sémantické analýzy

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2022

Abstrakt

Naše studie vznikla jako první pokus zmapovat podhoubí české pedagogiky digitálních humanitních věd v roce 2018. Máme za to, že české paměťové instituce jsou už dobře integrovány do evropských infrastrukturních projektů (například Knihovna Akademie věd ČR, Národní knihovna a Národní muzeum v projektu Europeana ) a čeští badatelé se již také úspěšně připojili k mezinárodní DH komunitě (o čemž svědčí také jejich příspěvky v tomto svazku).

Zatím však málo víme o DH paradigmatu ve výuce humanitních oborů na českých vysokých školách.Proto jsme během roku 2018 ručně prohledali aktuální studijní katalogy většiny českých veřejných vysokých škol s cílem shromáždit kontakty na vyučující, kteří by mohli stát u zrodu digitálně humanitní pedagogické komunity v Česku, a udělat si představu o jejich specializacích. K agregaci informací jsme použili Latentně sémantickou analýzu na názvech kurzů a institucí, kde se vyučují.