Charles Explorer logo
🇨🇿

Klíčová role učitele v rozvoji globálních a občanských kompetencí žáků

Publikace

Abstrakt

Díky rostoucí globalizaci, zvyšující se migraci a tím i rozmanitosti ve společnosti v jednotlivých zemích i ve školách je ROLE UČITELE KLÍČOVÁ PRO ROZVOJ ŽÁKŮ JAKO GLOBÁLNÍCH OBČANŮ, kteří mají kompetence orientovat se a odpovědně jednat v současném světě. Tato role ale může klást na učitele velké nároky.

I proto ve veřejné diskuzi rezonují tyto otázky: Jak připravovat učitele, kteří dokážou rozvíjet žáky tak, aby uměli kriticky myslet, zajímali se o aktuální dění, byli ochotní přispět k řešení různých problémů a jednali s druhými s respektem? A jak učitele následně v jejich práci podporovat? Jak vnášet do výuky globální témata a neposilovat stereotypní myšlení o rozvinutých a rozvojových zemích? Jak se s žáky i studenty bavit o migraci a jak zajistit, aby výuka byla protiváhou silným mediálním sdělením? Jak mohou jednotliví aktéři (univerzity i neziskové organizace), kteří usilují o rozvoj kompetencí učitelů i jejich podporu, spolupracovat? Jaké konkrétní příklady spolupráce existují? A jaké formy spolupráce je možné začít budovat?