Charles Explorer logo
🇨🇿

Od superstar k patvaru: frekvenční a kolokační analýza názvu Česko v korpusové publicistice z let 1990-2018

Publikace

Abstrakt

Příspěvek se zaměřuje na frekvenční a kolokační analýzy Česko ("Czechia"), krátký geografický název naší země v sekci názorové žurnalistiky osmiverzový korpus SYN, který obsahuje texty z období 1990-2018. V rámci výzkumu bylo období rozděleno do několika úseků, které jsou vymezeny přelomovými politickými a kulturními událostmi (Česká republika vstup do NATO, vstup ČR do EU, vyvrcholení první sezóny roku soutěž Pop Idol Česko hledá SuperStar atd.).

Frekvence analýza je založena na relativizaci přes i.p.m.; počítá se se silou kolokovatelnosti základ indexu logDice, který lze snadno lingvisticky interpretovat, a nezávisle na velikosti korpusu. Cílem studie je zachytit základní motivace což vedlo k popularizaci jména a jeho rozšíření v daném diskurzu (např. vlivy jiných jednoslovných názvů států, sportovních komentářů, populárních soutěže a generační výměna).

Dá se shrnout, že název Česko je používá se v různých kontextech a jeho použití lze považovat za neoznačené.