Charles Explorer logo
🇨🇿

Národní kontaktní místo pro Směrnici OECD pro nadnárodní podniky ČR uzavřelo svůj první případ

Publikace na Právnická fakulta |
2023

Abstrakt

Směrnice Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj pro nadnárodní podniky (dále jen "Směrnice OECD") není v českém prostředí prozatím příliš známým mezinárodním dokumentem. Přesto se jedná o jeden z nejdůležitější nástrojů prosazujících v globálním měřítku koncept odpovědného obchodního chování (responsible business conduct - RBC) s významným vnitrostátním přesahem.

Po její revizi v roce 2000 bylo uloženo přistoupivším státům zřídit Národní kontaktní místa (NKM) pro implementaci Směrnice OECD a propagaci odpovědného obchodního chování. Tato síť NKM nejen že před 2 roky oslavila dvacet let od svého vzniku,[1] ale v roce 2022 také přivítala svého 50. člena po přistoupení Uruguaye.

V českém kontextu lze považovat za milník upozornění, které v květnu 2018 obdrželo NKM ČR, se žádostí o zahájení projednávání specifického případu pro domnělé porušování některých doporučení Směrnice OECD. Tento případ tak poprvé plně prověřil funkci NKM ČR a jeho jednací řád přijatý několik měsíců před podáním upozornění.