Charles Explorer logo
🇨🇿

Kauza LEGO: Kam až lze zajít ve snaze o jednotný přístup k online a offline prostředí?

Publikace na Právnická fakulta |
2022

Abstrakt

V lednu 2021 přijal francouzský soutěžní úřad (Autorité de la concurrence) závazky francouzské větve výrobce stavebnic LEGO, jejichž cílem bylo usnadnit přístup distributorů dále prodávajících výrobky LEGO výlučně prostřednictvím internetu k velkoobchodním slevám. Francouzský soutěžní úřad vyjádřil obavy, že systém slev, který LEGO v roce 2014 zavedlo, vedl k méně příznivému zacházení s distributory specializujícími se na online prodej.

Mnohá kritéria pro přiznání slevy totiž mohli splnit pouze distributoři působící alespoň v jedné kamenné prodejně. Distributoři prodávající výlučně online tak mohli být oproti ostatním znevýhodněni v hospodářské soutěži.

S cílem eliminovat tyto obavy francouzského soutěžního úřadu, LEGO nakonec souhlasilo s úpravou kritérií pro přiznání slevy tak, aby byl usnadněn přístup všech distributorů k plné výši slevy. Závazky v podobě úpravy systému slev LEGO skončilo i šetření německého soutěžního úřadu (Bundeskartellamt) v roce 2016.

Obě rozhodnutí vzbuzují řadu otázek, a to nejen z hlediska jejich adekvátnosti, nýbrž i v kontextu toho, do jaké míry jsou vůbec v souladu se současným unijním postojem k cenové diferenciaci mezi distributory a potažmo praktice stanovení dvojích cen (dual pricing). Míří Evropa k zákazu cenové diferenciace mezi různými kategoriemi distributorů i mimo rámec zneužití dominantního postavení?