Cílem příspěvku je představit aktuálně diskutovanou problematiku identifikace a následné práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky v českém vzdělávacím systému. Nadaní a mimořádně nadaní žáci jsou dle mnoha šetření dlouhodobě upozaďovanou skupinou před žáky s dalšími speciální vzdělávacími potřebami, ač mezi ně též patří.
Vymezeny byly základní okruhy problémů v identifikaci a vzdělávaní nadaných žáků. Teoretické východiska doplňuje případová studie provedena na třech běžných základních školách reflektující možnosti identifikace a následné práce s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
Výzkumný vzorek sestává z učitelů a speciálních pedagogů pracujících s nadanými a mimořádně nadanými žáky. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů a obsahové analýzy školních vzdělávacích programů vybraných škol.
K analýze dat bylo využito otevřené kódování a navazující tematické kódování. Výsledky šetření poukázaly na nedostatečné další vzdělávání pedagogických pracovníku v dané oblasti, nedostačující povědomí o pedagogických identifikačních metodách při jejich odhalování a nízkou míru spolupráce učitelů se školním poradenským pracovištěm.
V závěru textu jsou zformulované doporučení pro praxi.