Ačkoliv je dnes výuka anglického jazyka (jako cizího/druhého jazyka) na úrovni základního vzdělávání povinná v mnoha zemích Evropy, chybí nám dosud výzkumně podložené informace o tom, jak se žáci mladšího školního věku učí anglický jazyk ve formálním prostředí a jaké dovednosti jsou pro rozvoj cizojazyčných kompetencí klíčové. Pozornost v tomto ohledu byla zatím věnována převážně dospělým studentům. S ohledem na vývoj kognitivních a jazykových dovedností však nelze tyto poznatky jednoduše aplikovat na dětský věk.
Příspěvek představí longitudinální studii, jejíž cílem je zmapovat rozvoj cizojazyčné gramotnosti (čtení, psaní a poslechu) v prvních dvou letech formální výuky anglického jazyka na základní škole a posoudit vliv vybraných kognitivních a lingvistických schopností, ale také motivačních i environmentálních faktorů na individuální rozdíly ve výkonech mezi žáky. Konkrétně se příspěvek zaměří na analýzu dat z první fáze testování, které proběhlo u monolignvních českých žáků 3. ročníků (N= 92) na podzim 2021/2022. Podrobně se pak bude zabývat psychometrickými vlastnostmi testových úloh a dotazníků a jejich vzájemnými vztahy.